Over duurzame samenwerking, promotie van verse vis en de VisDrive
Afgelopen jaren heeft Miranda Bout van Visserij Bout vooral de harder gepromoot. De harder is een onderschatte vis, een beetje vergeten vis zou je kunnen stellen. Visser Job en vooral Miranda vonden dat het anders moest. Ze besloten het imago van de harder op te poetsen. En met succes. Zoals het met de ‘vergeten groenten’ gaat, zo raken ook ‘vergeten vissen’ gelukkig meer in trek.
Enkele weken geleden startte Miranda vanuit Tholen een initiatief op om verse vis te promoten en via leuke acties voor consumenten producten uit zee en van het land te verkopen. Daarvoor ging zij een samenwerking aan met verschillende Thoolse en Zeeuwse ondernemers. En met de VIS DRIVE haar eigen scooter brengt zij zelf de bestellingen rond.
De laatste weken verkopen jullie vanuit jullie loods in Tholen verse vis zoals zeebaars maar ook harder uit eigen vangst. Kun je vertellen hoe dat is ontstaan?
Mensen kunnen via de bestellijst bestellen en ik breng dan zaterdag de vis rond met de VISDRIVE. Het is allemaal kleinschalig en ik heb veel leuke contacten met mijn klanten.”
Soms hikken mensen toch nog aan tegen de bereiding van verse vis. Heb jee nog tips en ideeën voor de visliefhebbers in spe?
” Eerst dacht ik dat mensen niet zelf vis zouden gaan bakken, maar dat valt reuze mee. En het is helemaal niet moeilijk En we geven ze recepten mee en bij vragen kunnen ze ook altijd terecht bij ons. En chefkok Edwin Vinke bijvoorbeeld heeft ook leuke kooklessen op Youtube.”
Verbindingen maken en samenwerking met andere ondernemers staat hoog in het vaandel bij jullie. Zo koop je de producen in bij verschillende Zeeuwse en Thoolse ondernemers. Hoe gaat dat in z’n werk ?
De verloting op zaterdag is altijd zo een leuk moment. Hoe ben je op dat idee gekomen ?

Natuurlijk zijn we ook benieuwd hoe het gaat met Job senior, en de zonen Sjaak en Job junior? Van de laatste zagen we laatst een leuke foto met een vers gevangen vis. Wordt hij net als zijn broer ook visserman?