Tijden veranderen

Twee zeeuwse fruittelers zorgden voor een Kleine revolutie

Pruimenkweker Kees Hamelink uit Wemeldinge en appel/perenteler Herman Vereecken uit Vogelwaarde brachten een ware hausse op gang op het internet en de regionale wegen. Consumenten werden wakker na de noodkreet van de zus van de pruimenteler en de emotionele oproep van Vereecken in de regionale pers: ‘De pruimen waren niet groot genoeg en de appels konden niet geplukt worden omdat de koelruimtes nog vol waren. Supermarkten namen het te kleine fruit niet af of legden liever buitenlandse appels in de schappen.’

Het internet sloeg op hol, consumentenorganisaties zoals Kromkommer en Potverdorie  en regionale supermarkten vonden dat het zo niet langer ging . Bij Vereecken kwamen honderden mensen dan maar zelf plukken. Wie is er nu eigenlijk wakker geworden vraag ik me af: de consument, die verbolgen en vol medelijden reageert en met emmers en teilen naar de boer rijdt, de supermarkten die nu beweren dat verordeningen omtrent het uiterlijk, grootte en kleur door EU regels bepaald, nu afgeschaft moeten worden? Of is het toch een voorbijgaand verschijnsel die ’hetezomeroogst’ en zal straks in de gure novemberwind met een beker warme chocolademelk niemand meer zich nog afvragen of de koelruimtes intussen leeg zijn?

Feit is wel dat in beide gevallen (en ook bij andere voorbeelden uit het land) de consument nu vraagt naar en kiest voor lokaal geproduceerd voedsel. En dat de producent van dit voedsel dus in beeld is bij dezelfde consument. Een dure marketingcampagne had nooit het effect gehad van de facebook oproep van de zus van Kees.

Koop Lokaal EET LOKAAL

De uitdaging is nu om dat beeld van de boer, kweker, teler vast te houden. Niet in de negatieve sfeer maar wel als de producent van ons voedsel, met zijn en haar trots op het product en het vakmanschap en de passie waarmee appels geteeld zijn, mosselen gekweekt en de aardappelen zijn gerooid. Dat de consument meer te weten komt over het product en de ondernemer, maar ook begrijpt dat er een waardige prijs betaald moet worden voor al dat werk en een mooi product. Want ‘als de appel niet ver van de boom valt hoef je hem ook niet uit Nieuw- Zeeland te halen’. Uit onderzoek bleek dat men best bereid is meer te betalen voor lokaal geproduceerde producten. Maar voordat de appels daadwerkelijk in het winkelmandje liggen moet het eten ook in de beleving meer waarde krijgen, uit de anonimiteit van een ”ergens’ door ‘iemand’ geproduceerd massaproduct gehaald worden.

Dit lijkt mij een uitgesproken kans voor ons Zeker Zeeuws® keurmerk: immers met het keurmerk geven we een garantie op herkomst aan de consument en tegelijkertijd een duwtje in de rug van de teler; hij hoeft zijn klanten niet meer te overtuigen dat de producten eerlijk, smaakvol en gegarandeerd Zeeuws zijn.  Een vaak vergeten maar wel heel belangrijk argument daarbij is ook de duurzaamheid en dierenwelzijn. Ook die zekerheid geeft het keurmerk. Toch is het makkelijker gezegd dan gedaan: apart naar de groenteboer, slager  of fruitteler gaan, extra opletten en uitzoeken waar producten vandaan komen en waar je ze kunt kopen en dan nog de prijs.

Een begin kunnen we maken met een aantal producten zoveel als mogelijk lokaal te kopen: vlees, fruit, groente en vis dan ben je er al een heel eind. Niet alleen verser, lekkerder en duurzamer maar daarmee dragen we daadwerkelijk bij aan de regionale economie en krijgt de lokale producent ook een eerlijke prijs en de erkenning. En vraag er anders ook naar in de supermarkt.

Tijden veranderen maar soms ‘verlangt u ook zo naar de tijd dat verleiding in de vorm van een enkele appel kwam’ om maar met de moeder van Loesje te spreken.

Altijd op de hoogte

van nieuwe producten, recepten, acties en events, zo in je mailbox!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.