Brouwmeester Thibo Baccarne van Brouwerslokaal

“Er is zoveel goed bier! En dat is maar goed ook.”

Bierbrouwerij Brouwerslokaal GAAT VOOR LOKALE SAMENWeRKING

Brouwerij Brouwerslokaal is gevestigd in Groede in West Zeeuws Vlaanderen. Brouwerij Brouwerslokaal zijn de brouwers van Dutch Bargain en Marckensteijn. Leuk detail van de naam Marckensteijn is dat de huisbaas als cadeau voor de opening met een zelfgebrouwen bier aankwam en dit de naam Marckensteijn had gegeven; een combinatie van de ondernemers van het eerste uur, Marc en Stijn. Onder het motto van een gegeven paard mag je niet in de bek kijken en beter goed gestolen dan slecht gekopieerd, was de nieuwe naam van het eerste biermerk geboren. Intussen maakt Thibo Baccarne ook deel uit van het ondernemende trio dat de Brouwerij en het gelijknamige restaurant s in Groede en Cadzand bestiert. Het brouwt bieren met lokale mouten van The Swaen uit Kloosterzande. De gerst hiervoor wordt van Zeeuwse boeren betrokken. Voor de hop wordt al samengewerkt met het bedrijf Spitsbroek in Eede. De filosofie van Brouwerslokaal (en dat zit ook in de naam ) is om zoveel als mogelijk samen te werken met lokale bedrijven en de benodigde grondstoffen dus lokaal te verkrijgen. Zo wordt er in Seawise een verveine extract gebruikt van Biosfeer uit Groede en zeekraal van een lokale producent. Van het restproduct (bostel) tijdens het brouwen wordt eigen brood gebakken bij bakkerij Leurgans in Cadzand. De overige bostel wordt gebruikt als veevoeder. De bieren worden vermarkt als Dutch Bargain bieren.

 

 

VIJF VRAGEN AAN een CREATIEVE BROUWER

In gesprek met Thibo Baccarne de ’creatieve bierbrouwer’ van Brouwerslokaal stelden wij aan hem vijf vragen over zijn passie en de bieren van Brouwerij Brouwerslokaal.

Brouwmeester hoe word je dat? Is er verschil in ambacht/vakmanschap tussen België en NL?

“Brouwmeester in een redelijk vage term, in de brouwerij duidt dit meestal op de eindverantwoordelijke van het productieproces. Iedereen kan dus brouwmeester worden. Zelf heb ik een opleiding brouwerijtechnologie gevolgd in de Hogeschool in Gent.

Er is wel degelijk een verschil tussen België en Nederland, in België zit er veel kennis en hebben ze meerdere opleidingen rondom bier brouwen. De opleidingen in Nederland zijn veel beperkter. Dit is niet zo zeer een nadeel, Nederlanders zijn veel creatiever in het brouwen van bieren. Ze gaan veel sneller experimenteren en zelf uitzoeken wat voor hen de beste manier is om een bier te brouwen. Nederland moet hierdoor zeker niet onderdoen op biergebied.“

Waar komt de inspiratie vandaan voor nieuwe recepturen /concepten ? Hoe lang duurt het voordat een nieuw recept echt ‘in de fles’ zit?

“De inspiratie komt voort uit je dagelijkse leven, je moet dingen meemaken om creatief te zijn. Soms ben je wel eens te druk bezig en dan merk je dat je creativiteit naar een laag peil zakt. Ook samenwerkingen met andere brouwerijen of andere bedrijven is een heel leuke manier om creatief te blijven. Zo ben ik naar Austin, Texas geweest om een Guave bier te brouwen of hebben we met Bosbrand koffiebranderij een heel mooie koffie ipa gebrouwen. Ook in 2019 staan er weer een hoop leuke samenwerkingen te wachten.

Sommige ideeën komen sneller ‘in de fles’ dan andere. Voor sommige, meer experimentele, recepten zal je heel veel testen moeten uitvoeren.
Bijvoorbeeld als je werkt met onbekende kruiden of producten die niet vaak gebruikt worden in bier. Bij sommige bieren kan je meer op je ervaring terugvallen, en heb je vaak al een heel goed beeld bij hoe een receptuur uiteindelijk gaat smaken.|Ik heb dus al bieren gebrouwen die van de eerste uitwerking direct goed waren, en aan sommige bieren ben ik al meer dan 2 jaar aan het sleutelen.”

Wat zijn voor jullie de trends voor 2019?

“De trends van 2019 zijn volgens mij een doorzetting van 2018, de zure bieren groeien traag maar gestaag, en de alcohol vrije en licht alcoholische bieren blijven ook groeien in verkoop. Ook de Brut IPA, een Amerikaanse trend in 2018 zal in Nederland ook meer bekendheid gaan winnen.”

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Hoe kiezen jullie de naam van het bier en de vormgeving van het etiket?

“De vormgeving is echt een team effort. Voor onze classic lijn hebben we altijd samengewerkt met een vormgever in combinatie met een kunstfotograaf. De Zeeuwse Lieke Anna maakte de foto van onze Imperial Zeeuws Blond, en Nick Geboers zorgde voor de Imperial Russian stout foto. Met onze ‘full sleeve’ vallen we natuurlijk ook heel hard op in de rekken.

De namen verwijzen vaak naar het type bier dat in de fles zit. Maar onze chocolat junkie, die in 2019 uitkomt, verwijst natuurlijk naar de chocolade dat gebruikt wordt in het bier. Meestal vind ik de naam bedenken nog het moeilijkste van heel het proces!”

Er is een hele leuke video over het maken van het mooie en bijzondere reclame filmpje:

 DUTCH BARGAIN WHAT’s YOUR STORY

Wat is jullie eigen favoriete bier?

De onmogelijke vraag! Voor elke dag is er wel een ander biertje dat het lekkerste smaakt. Zo is onze Pink Juice Heerlijk in de zomer, maar op een koude winterdag kan de Imperial Pale Ale weer heel goed smaken. Er is zoveel goed bier! En dat is maar goed ook.”

 

 

Altijd op de hoogte

van nieuwe producten, recepten, acties en events, zo in je mailbox!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.