#Lokaal Korte Keten in Zeeland

Streekproducten zijn populair. Zeker Zeeuws helpt je een keuze te maken voor producten die die naam écht waard zijn. Zo weet je wat je eet en waar het precies vandaan komt. Voor producenten betekent het Zeker Zeeuws-keurmerk een steuntje in de rug: ze hoeven hun klanten niet meer te overtuigen dat hun producten zuiver, eerlijk en smaakvol en gegarandeerd Zeeuws zijn. Dat vertelt het keurmerk hen al. Vanuit de coöperatie ondersteunen we onze boeren en vissers bij hun afzet met gezamenlijke promotie via onze nieuwsbrieven, website, sociaal media en radiocampagnes“.

Manager Karin Witkam van Ondernemerscooperatie Zeker Zeeuws benadrukt dat lokaal ook echt lokaal is:
De producten worden in Zeeland geteeld, gevist en gekweekt en indien nodig hier ook bewerkt. Veel van onze leden hebben ook eigen winkels of verkooppunten bij hun bedrijf waar je kunt zien waar de appels vandaan komen of in welke wei de runderen lopen
Streekproducten zijn seizoensgebonden, in de streek met regionale ingrediënten geproduceerd met passie voor de streek, respect voor milieu en dier en liefde voor de omgeving. En de lokale samenwerking en een korte keten brengt minder transport met zich mee en dat is ook weer beter voor het milieu. 

Zeeuwse ondernemers zoeken al volop de samenwerking  bijvoorbeeld de Krokettenproducent Ambachterie met hun nieuwe kaaskroketten gemaakt met restanten van Kaasboerderij Schellach of kroketten met lamsvlees van Vleesschouwer Verburg,   Zeeuwse Pasta met eieren van Sturm Zeeuwse eieren,  Mary V met gedroogde zeekraal van Zeeuws Zilt. Maar ook in de logistiek wordt er al samen gekeken naar slimme vervoersmogelijkheden zoals Bakker Spelt met het Zeeuwse Vlees en Vishuys , Vishandel Schot Tholen met Neeltje Jans Mosselen.

 

 

De consument moet vaker streekproducten van boeren in de buurt kopen, vindt Landbouwminister Schouten. In Frankrijk is produceren voor de nabije omgeving de normaalste zaak van de wereld. Hoe krijg je dat voor elkaar?”
In een interessant artikel in de Volkskrant van 11 maart over Franse streekproducten en de marketing van een regio krijgen we op deze vraag een eigenlijk heel logisch antwoord: De producenten werken samen met een overkoepelend keurmerk voor de herkomst en krijgen een geweldige steun in de rug de vorm van een marketingbudget voor de afzet van hun producten. Een van de geïnterviewde Franse boeren stelt dat een gezamenlijk merk vanuit de regio zeker helpt.
‘Het vergroot niet alleen ons verkoopnetwerk. Het vertelt ook ons verhaal aan een groter publiek. Over werken in een kleine gemeenschap, met minimale inzet van chemicaliën (strikt biologisch produceren is geen vereiste van het merk, red.). Hoe we werken met respect voor mensen, bodem en het klimaat.’

Zo doen wij het eigenlijk ook in Zeeland. Het verhaal van de Zeeuwse streekproducten wordt hier verteld door Ondernemerscooperatie Zeker Zeeuws”

 

Aldus manager Karin Witkam.  De coöperatie van boeren, vissers, telers en kwekers met het regionale streekkeurmerk Zeker Zeeuws® Streekproduct maakt zich in deze regio en ook steeds meer daarbuiten sterk voor de afzet van Zeeuwse producten van het land en uit zee. Van de A van aardappel tot en met de Z van zuivel, het assortiment betreft een grote hoeveelheid van de Zeeuwse agrarische en visserijproducten, van tarwe tot en met zeewier. Vers, verpakt, bewerkt en onbewerkt. Een ding hebben alle producten gemeen: ze dragen het streekkeurmerk en voldoen daarmee aan de eisen voor #duurzaamheid, #herkomst en #diervriendelijkheid