Zeeuwse Branding, koffie voor Zeeland

Vijf vragen aan Barista Rob Clarijs

In 2016 ben je gestart met De Zeeuwse Branding. Hoe is het in de afgelopen jaren gegaan met ‘de koffie gebrand voor Zeeland’ en jou als barista?

Het is heel leuk om te zien hoe de afgelopen jaren de horeca meebeweegt met de ontwikkelingen rondom koffie. Zo heeft mijn eerste klant en ambassadeur, De Gekroonde Suikerbiet, pas een nieuwe machine besteld om de rest van mijn klanten bij te houden. Dat is natuurlijk super om te zien dat ik als het ware invloed heb op het gedrag van de horeca en dan specifiek binnen mijn eigen passie: de koffie. Toen ik bijna 4 jaar terug begon heb ik nooit vaste doelen gezet, maar wel hoopte ik ooit mijn koffie te mogen schenken in een restaurant met een Michelin ster. Ook al wordt de koffie niet meegenomen in het oordeel van Michelin, vind ik het persoonlijk zo zonde als een restaurant wat zo hoog wordt geprezen soms de koffie links laat liggen, een doodzonde vind ik. Een persoonlijke samenwerking met Syrco Bakker had ik destijds natuurlijk alleen maar van kunnen dromen, maar ik heb de afgelopen jaren hard gewerkt aan mijzelf en aan mijn merk en deze samenwerking is daar een heel mooi voorbeeld van dat ik precies heenga waar ik altijd heen wilde.

Wat is het geheim van een heerlijke kop koffie? 

Dat is een combinatie van drie dingen: de juiste apparatuur, consistentie en hygiëne.
De juiste apparatuur is niet altijd de duurste apparatuur, maar goedkoop is vaak duurkoop. Investeren in het juiste materiaal is belangrijk, geen klant is hetzelfde en daarom is het juiste advies hierin essentieel. Daarnaast de consistentie: meten is weten. Als niet weet hoe veel koffie je maalt, wat je doorlooptijd is, hoeveel ml koffie/espresso je wilt, wat de temperatuur van je water of je melkschuim is, dan kun je het ook veel moeilijker namaken of het verbeteren.
En eigenlijk de belangrijkste: schoon werken. Je ziet een goede chefkok ook niet dezelfde pan twee keer gebruiken of een sommelier twee keer hetzelfde glas. Daarom moet je ook je apparatuur goed schoonhouden en alle plekken waar koffie mee in aanraking komt altijd schoonmaken (ja, tussen ieder kopje wat je zet)

Sinds vorig jaar is De Zeeuwse Branding ook in cups verkrijgbaar. Hoe zit het met de smaak? 

Onze capsules Zuid West Thuis Best zij inderdaad sinds vorig jaar op de markt. Ik kwam hier destijds bij omdat er zo veel vraag naar was en ik er zelf eigenlijk niks mee had. Tot het moment dat ik mijn eigen koffie in een capsule proefde. Ik wist niet dat koffie uit een Nespresso apparaat zo lekker kon zijn! We gebruiken hiervoor de Windkracht 6, maar de uiteindelijke smaak lijkt meer op Windkracht 4, wat zachter en mooi rond. Zuid west Thuis Best lever ik uitsluitend aan consumenten voor thuisgebruik en voor hotels en B&B’s voor op de kamers.

De Zeeuwse Branding is verkrijgbaar in verschillende windkrachten. Kun je ons wat suggesties geven voor combinaties bij gerechten? 

Windkracht 4 is gemaakt om aan te sluiten bij de zilte zaligheden. Deze koffie is als espresso verfijnd, uitgesproken, gelaagd en complex. Net zoals de zilte zaligheden. We hebben eens een foodpairing met Prins en Dingemanse gedaan met oesters, dat was heel erg gaaf! De gasten namen een slokje espresso, daarna een oester en daarna weer een slokje. De reacties waren heel verbaast maar ook erg positief.
Windkracht 6 is samengesteld om aan te sluiten op de Zeeuwse zoete zaligheden. Een wat krachtigere koffie die daarom ook heerlijk aansluit bij iets heerlijk zoets zoals een babbelaar of bolus. Maar ook andere zoetigheden passen hier natuurlijk goed bij. Of in een Irish Coffee of Espresso Martini past deze koffie ook naadloos

Oostenwind is de nieuwste creatie.  Deze koffielijn is ontstaan in de unieke samenwerking tussen sterrenchef Syrco Bakker en jou als topbarista. Kun je daar iets meer over vertellen?


Ik sprak Syrco voor het eerst op de opening van het Zeker Zeeuws hangcultuurmosselseizoen bij Neeltje Jans. Hij was erg onder de indruk van de smaken in de espresso die ik hem serveerde en we raakten aan de praat over koffie, smaken en koffie in de horeca. Al snel merkten we dat we dezelfde visie hadden over veel dingen en besloten we eens samen te zitten om te kijken of we iets voor elkaar konden betekenen. Hierbij gaf ik het voorstel een eigen koffielijn op te zetten met de kwaliteit waar hij als chef voor staat en de smaak waar we beiden volledig achter staan. We hebben het hele concept volledig uitgewerkt, ik ben naar koffieplantages gegaan om de koffie vervolgens zelf te importeren en de smaak en kwaliteit zijn van topniveau. Het uitgebreide verhaal staat op de website dezeeuwsebranding.nl/oostenwind

 

Na befaamde Zeeuwse mosselen of Oosterscheldekreeft met zilte lamsoren waarbij je een heerlijke Zeeuwse wijn drinkt, hoor je de maaltijd af te sluiten met een perfecte kop koffie die deze Zeeuwse zaligheden extra tot hun recht laten komen. Koffie gebrand voor Zeeland gemeten in Windkracht, want verandert de wind dan verandert ook de branding! De Zeeuwse topbarista Rob Clarijs van de Zeeuwse Branding vertelt over het geheim van een heerlijke kop koffie, de verschillende windkrachten en zijn nieuwste creatie Oostenwind, in samenwerking met topchef en Zeker Zeeuws ambassadeur Syrco Bakker ontwikkeld.